Det är 7 viktiga matcher kvar nu, eller?

För Guif återstår nu 7 viktiga matcher av elitserien säsongen 2010/2011. Det är nu det ska avgöras vilket lag som blir seriesegrare. Men vänta nu, sju matcher, Guif har väl bara 3 matcher kvar att spela? Helt riktigt, men efter matchen mot Ystad har vi just nu inte seriesegern i helt egna händer. De 4 andra matcherna spelar Sävehof.

Vilka macher är det då som gäller? Guif har Malmö hemma onsdag 16/3, nykomlingarna Aranäs borta lördag 19/3 och avslutningsvis Drott hemma måndag 21/3 innan slutspelsserien drar igång 26/3. Kan man tänka sig att vi tar full pott på det? Jag tycker att det är fullt möjligt även om en titt på tabellen visar att lagen vi möter kommer vara i behov av poäng, det är rätt jämnt en bit ner i serien.
Sävehof då, vilka har de kvar? De ska möta Alingsås borta, H43 hemma, Ystad borta och avslutar med Malmö hemma. Tror man att Säve tar full pott på det? Nja, jag är inte riktigt säker. AHK hittade formen och tappade den sen men kommer inte vika ner sig hemma i skokartongen. I övrigt tycker jag nog att Säve är stora favoriter i de andra matcherna. På hemmaplan mot H43 ska man bara vinna (om inte annat för Lindes skull) och likaså i den avslutande mot Malmö. Ystad vet vi ju (tyvärr) kan ställa till lite problem även för lag i toppen, vi kan ju hoppas på det.

Alltså, om det går som jag tror (och hoppas) så vinner Guif resten, Säve tappar någon poäng mot AHK eller Ystad och då vinner eskilstunalaget serien. Det kan ju även bli en fråga om målskillnad men där tror jag att Säve har ett för stort försprång (18 mål tillgodo) och en god chans att bättra på det mot H43. En annan fundering är att det är nu det visar sig vilka lag som är bra tränade, många matcher på få dagar blir det.

Jag skrev viktiga matcher i rubiken men är det så i verkligheten? Vad tjänar man på att vinna serien? Inte ett dugg alls! Eller jo, nästa år får man spela i en högre rankad cup i Europa än serietvåan. Jippie! I övrigt så får man möta de lag som råkar hamna på vissa platser i tabellen. Visserligen får seriesegraren jämfört med tvåan möta de (marginellt) sportsligt sämre (läs: sämre placerade) lagen från serien. Men det kan ju vara lag som man har svårare mot istället. I exempelvis hockey så väljer man motståndare till kvartsfinalen och den som vinner serien får då fördelen av att välja först. Fördelen med slutspelsserien (som tyvärr inte riktigt känns som slutspel för mig) är att det blir fler matcher men nackdelen är att de samtidigt kan bli meningslösa, det såg vi ju förra året. En annan sak som man tagit bort som fördel av serieseger är fördelen av hemmaplan i semifinalerna sen (om jag förstått detta rätt). Det var i och för sig logiskt att ta bort och istället ge fördelen till vinnaren av slutspelsgrupperna men det minskar ju samtidigt fördelen av att bli seriesegrare.

Så för att sammanfatta det så vore det roligt att vinna serien, det är klart att det är roligt att vara bäst över många matcher. Å andra sidan har det ingen betydelse vem som vinner serien om man sen inte går långt i slutspelet och som sagt, fördelen inför slutspelet är försumbar. Sen kan man ju tycka att Jansson ska få avsluta med en serieseger, men om han och de andra spelarna får välja så bryr de sig nog inte alls om det inte blir guld i finalen sen. Själv så bryr jag mig mer om vilka lag vi får i slutspelet än om vi vinner serien. Även om det blir bortamatcher på helgerna så är jag inte så sugen på att åka till Skåne och kolla.

Nej, elitserieseger eller inte, det kanske är bättre att träna ner sig och vinna alla matcher från 26/3 och framåt istället. Måste även nu be om ursäkt till min kompis som säger "NEJ, ligan ÄR viktigast, inget lag som jag och min kompis håller på har någonsin vunnit ligan". Han är ung och håller på Liverpool...

I övrigt hoppas vi att Tverin får avsluta snyggt som tränare när damjuniorerna nu spelar SM i helgen och att Zacke får mer speltid och vinner EM-kvalet på Hovet söndag.

Kommentarer
Postat av: SH

Inför det gamla slutspelet igen, där det byggs upp rivalitet mellan lagen!

2011-03-12 @ 15:55:20
URL: http://skanehandbollen.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0