Statistiken från omgång 14 och inför Skövde

Då har vi färsk statistik från de 13 första matcherna tillgänglig här men idag klistrar jag in den så det blir lite lättare att läsa. Jag vet inte om ni gillar statistik lika mycket som jag gör men det är något av en höjdpunkt de dagar man är inne på heh.nu och ser att det finns nya topplistor tillgängliga. Man vill ju se vilka spelare som är heta. Det finns en massa annan statistik att plocka fram på heh.nu, jag kanske kan ta ett annat inlägg om det sen. Bara så alla vet det: statistik är kul!

Nog svamlat, vad ser vi för kul i statistiken denna gång? Vi börjar väl uppifrån:
(Det finns även en lista med MEP för utespelare och målvakter blandat vilket enligt mig är rätt värdelöst eftersom MEP först och främst premierar offensiva insatser, därför skippar jag den. Två målvakter ligger i dagsläget på den listan.)


Most Effective Player - Utespelare

1. ZACHRISSON Mattias / GUI / 57,0 MEP
2. CEDERHOLM Andreas / SKO / 48,5 MEP
3. SKRAM Rasmus / HKM / 45,9 MEP
4. NILSSON Andreas / SKO / 44,1 MEP
5. THOLIN Mathias / GUI / 43,1 MEP
6. DOLK Martin / HAM / 38,6 MEP
7. LINDQVIST Daniel / H43 / 38,2 MEP
8. HAMMARSTRAND Pierre / YIF / 38,1 MEP
9. AREN Tobias / GUI / 35,1 MEP
LÖNN Rickard / RIK / 35,1 MEP

Zacke rycker i toppen och har nu imponerande 4,4 MEP i snitt per match, det är riktigt bra gjort! Guif:s andra Matte ligger även med på plats 5 och Aren ligger på delad nioende plats.

Most Effective Player - Målvakter
1. APPELGREN Mikael / SKO / 39,8 MEP
2. AGGEFORS Mikael / AHK / 38,4 MEP
3. FORSBERG Thomas / SAV / 33,4 MEP
4. HEERINGSON Tony / ARA / 30,4 MEP
5. KROOK Filip / CAP / 29,9 MEP
6. CHRISTENSEN Espen / H43 / 28,4 MEP
7. BLADH Robert / DRO / 20,5 MEP
8. HALLBERG Robin / GUI / 18,2 MEP
9. LARSSON Jesper / KRI / 16,5 MEP
10. LARSSON Richard / GUI / 14,9 MEP


Båda målvakterna med på topp-10 är bra. Inget annat lag har två målvakter med men det krävs ju speltid för att jobba ihop MEP så det kanske inte är så konstigt eftersom många andra lag matchar en målvakt mycket hårdare än en annan. Dock räcker det tydligen att spela halva matcherna för att ta sig in här, om man gör det bra dvs... Däremot har vi ju släppt in rätt mycket mål men motståndarna måste ha hunnit skjuta ännu fler skott mot oss för att målvakterna ska ha hunnit rädda så mycket. Ja ni fattar, det där har vi ju snackat om förut med korta anfall.

Skytteliga
1. ZACHRISSON Mattias / GUI / 91 Mål
2. SKRAM Rasmus / HKM / 86 Mål
3. CEDERHOLM Andreas / SKO / 85 Mål
NILSSON Andreas / SKO / 85 Mål
5. ROGANOVIC Zoran / H43 / 71 Mål
6. LINDQVIST Daniel / H43 / 67 Mål
LÖNN Rickard / RIK / 67 Mål
8. DOLK Martin / HAM / 66 Mål
9. STEINN JONSSON Gunnar / DRO / 64 Mål
BORGSTEDT Alexander / ARA / 64 Mål
AREN Tobias / GUI / 64 Mål


Zacke upp i toppen igen och Aren är med och delar på sista platsen i topp-10. Zacke snittar exakt 7 mål per match. 26 av målen har kommit på straff, även det en exakt siffra per match, 2st (det klarade ni med huvudräkning va?). Tholin är inte kvar i skyttetoppen, han hann dock med att passera 600:e mål i Elitserien i matchen mot RIK.
Noterbart är även att nästa motståndare Skövde har sina två Andreas med där. Tillsammans har de gjort hela 170 av sitt lags 385 mål i år, känns som de är rätt viktiga för Skövde!

I övrigt från statistiken noterar vi att Blank ligger med på sista plats med sina 24 minuter. Han har fortfarande inte lyckats få något rött kort, han brukar ju få ett per år. Ofta i mycket märkliga omständigheter. Det kanske blir nån match med 4 utvisningar för honom i år också, blir spännande att följa. I år har vi fått ett rött kort, Åke fick sitt efter tre utvisningar. Roligaste med det var datumet: 111111.

Publiksnitt
1. IFK Kristianstad - 2 790
2. Eskilstuna Guif - 1 919
3. Drott Halmstad - 1 895
4. IFK Skövde - 1 697
5. Ystads IF - 1 586
6. H43 Lund - 1 423
7. HK Malmö - 1 309
8. Lugi HF - 1 271
9. IK Sävehof - 1 234
10. Alingsås HK - 964
11. Hammarby - 826
12. HK Aranäs - 762
13. Redbergslids IK - 720
14. Caperiotumba - 568
Totalt snitt: 1 333

Publiksnittet är på väg att bli i alla fall hyfsat, känns skönt att vi är med och drar upp det. Vi har en match med bland de 10 som har lockat flest folk. Jag tror att den matchen kommer bli passerad under onsdagskvällen eftersom det är Lundaderby. VI behöver således vara minst 2 390 personer mot Skövde för att behålla den. Det känns tveksamt. Även om jag vet att frugan tycker att Cederholm är snygg så brukar inte Skövde locka storpubliken till Sporthallen.

Storpublik eller inte, laget kommer vara riktigt taggade efter två raka förluster (när hände det senast?) och vill nog visa att de är i toppen av serien för att stanna.

Det har spelats en cupmatch som jag inte har skrivit något om, vi tar ett snack om den framåt helgen när det är dags för retur, jag vill bara säga på en gång att det inte alls är kört så ni vet det! 2 601 röda på läktaren som klappar och Schweizarna kommer inte ens höra sina egna tankar, det blir en helt annan match!

Jag har inte heller skrivit något om matchen mot RIK. Man kan i alla fall konstatera att Robin Andersson behövs. En god vän till mig sa att om man tycker att man ska sova en natt på något så ska man sova i alla fall två nätter på det. Jag gjorde så och det var nog lika bra då nån händelse under matchen som inte alls hade med handboll att göra gjorde mig lite väl upprörd, det var nog bra att jag inte skrev något om det. Jag kan i alla fall berätta att jag ser fram emot 2012-02-22...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0