Därför vinner Guif semi 3

Träning 2012-04-24

Tisdagsträningen avslutades med fys med Glas


1-1 i matcher. Innan första matchen hörde jag många säga att första matchen är oerhört viktig. Nu har båda lagen vunnit var sin match och nu är denna matchen oerhört viktig. Vinnaren får ju nämligen "matchboll" på torsdag nere i Kristianstad!


Som rubriken säger så tror jag att Guif vinner på söndag. Därmed inte sagt att de vinner på torsdag eller på söndagen efter det men i alla fall, vinst på söndag i Sporthallen kommer det bli. Helt enkelt för att det är hemmaplan. Statistiken från semifinal två talar nämligen sitt tydliga språk. Kristianstad gjorde mål på 52% av sina skott. Det betyder att ca 30 skott antigen sköts utanför, räddades av Guifmålvakt, träffade målramen eller hamnade i block.

Ca 30 skott alltså. Även om det ju inte blev Guifs boll efter alla dessa skott så är det ändå anmärkningvärt att på 30 "skottmissar" så har Guif inte en enda förstafaskontring (5 i andrafas). Ett av seriens bästa och kontringsgladaste lag har alltså inte en enda direktkontring på 30 av det andra lagets skottmissar. Det finns bara en anledning, bortaplan!

För hemma i Sporthallen har vi väggar bakom målet, bollen går snabbt att få tag i och sätta igång spelet. Istället för att målvakterna ska hålla på och leta i ett nät bakom reklamskyltar så kan de fokusera på att göra sitt jobb, snabbt sätta igång spelet och driva upp tempo. Därför vinner Guif. Om Guif är 1 mål ifrån utan kontringar, med förlust i tekniska fel med 19-9 (det är galet mycket) samt med fler utvisningar då krävs det inte mycket mer för att vinna matchen. Jag skulle till och med sträcka mig till att säga att Guif är ett bättre lag, annars är man inte så nära när så mycket har gått emot.

Då har jag inte ens nämnt Zacke och Haukur. Med de två tillbaka får det offensiva spelet ännu en dimension. Zacke bidrar även med mycket i kontringsspelet och det är han som styr och ställer i spelet med en man mer.

Och Jimmy Jansson får spela i sin riktiga tröja, bara en sån sak!

Nej, Guif kommer vinna på söndag, tack vare hemmaplan. Och då har jag inte ens nämnt publikens betydelse, vi är inte lika många men mycket närmare!

Kommentarer
Postat av: Gubbfint

Intressant statistik onekligen. Men statistik är vad det är och varje match är unik. Jag tror att guif kommer var ett starkare lag på söndag, pga Haukur och Zackes återkomst. Detta ska ställas mot IFK:s skada på Martinovic och Claus frånvaro. Martinovic har över hela säsongen varit den genomgående bästa spelaren och det syntes tydligt i försvarsspelet att Claus och Darko saknades. Tidvis hönsgård där.

Hoppas på en spännande fight som IFK till slut vinner , eftersom man lyfter sig ett snäpp, Jeppe kommer upp i normal standard och man spelar utan press.

Tack för ordet.

2012-04-25 @ 12:26:42
Postat av: Röda Bloggen

Jag håller med dig delvis, Kristianstad har verkligen allt att vinna. Jeppe kommer förmodligen prestera bättre (otroligt roligt dock att "den andra målvakten" som fått stått i skugga rätt rejält kommer in och avgör matchen!). Även LMM bör göra en bättre match än sist, eller måste det iaf om IFK ska ha en chans.

Delvis håller jag med sa jag, jag hoppas oxå på en spännande fight men inte med samma utgång som du ;)

Tack för kommentaren!

2012-04-25 @ 12:29:32
Postat av: T

Biljetterna till 4:e semin i K-stad såldes slut på en timme! Hoppas biljetterna till 3:e matchen i E-tuna oxå gick åt som smör. Måste vara den semin i historien som haft flest åskådare på plats. Bra reklam för svensk handboll.

2012-04-26 @ 16:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0