Vem ska man heja på?

Då var det söndag igen och äntligen ska jag få se handboll live!


Det var ett tag sen för mig nu, faktiskt TVÅ VECKOR vilket är helt galet i dessa tider (jag räknar bort Guif P-96 som jag såg 10 minuter av). Jag missade nämligen matchen mot Malmö i tisdags och den senaste matchen jag såg var alltså mot Malmö i Malmö. Det var bra minnen därifrån och även idag blir det till att se match på bortaplan. Fast idag håller jag på hemmalaget, mer om det senare.


Som tur är har man ju kunnat stilla sin handbollsabstinens med TV-sända matcher. Har fått se Zacke och Aren ta för sig i landslaget, självklart inte med så dominerande roller som i klubblagen men det är det väl ingen landslagsspelare som har. Möjligen Kim Andersson då, vad ska Sverige göra när han slutar i sommar? Pava? Åkerman kanske om något år?


Men som sagt, ingen handboll live på två veckor så äntligen idag då. Det blir en resa till Västerås för att se VI möta Lindesberg. Egentligen håller jag på båda lagen men som tabellen ser ut så håller jag på hemmalaget. Visst, det finns en chans att både VI och Linde kan gå upp men i detta läge så tar jag hellre att Västerås rycker i tabellen. Jag är ingen mästare på mattematik men om min uträkning stämmer så kommer Västerås eller Aranäs vara klara för att gå upp om de båda vinner sina matcher idag. Därmed ser det ut som att H43 (eller är det H 43, kommer aldrig fatta det) och OV Helsingborg gör upp om den sista platsen och att Linde och Bajen får komma till Sporthallen och möta det gröna laget nästa säsong. Det är en kul tanke till dagens match, jag får se båda dessa lag nästa år, i Elitserien eller i Allsvenskan.


Jag tror för övrigt att jag hejar på H 43 (eller är det H43, kommer aldrig fatta det) men det är bara för att få Lundaderbyn även nästa säsong, annars gillar jag inte lag med ekonomiska problem (hej då Hammarby).


På tal om matematikkunskaper så blev jag tvungen att rätta SVT under gårdagens sändning. Om en målvakt har en räddningsprocent på 22% och en annan har en räddningsprocent på 38% så har inte den sistnämnda 16% bättre. Skrev det till Chris på twitter och han svarade mitt under sändning och korrigerade sedan i andra halvlek. Kul att de bryr sig om att interagera med tittarna! (Se här och här). På tal om TV-kommentatorer så får vi väl hoppas att Martin Frändesjö får kommentera mer, fullständigt lysande i par med herr Härenstam (läs det några gånger, låter rätt kul: Herr Härenstam, Herr Härenstam, Herr Härenstam....) under OS-kvalet.


Tillbaka till ämnet då, vilka ska man heja på idag?
Att jag håller på tjejerna i Guif som har ett svårt kval i Lund är ju givet.
Varför jag håller på VI, Aranäs och H43 har jag ju förklarat redan.
Men, vilka håller jag på i de återstående kvartarna, det är lite svårare.


Innan vi far till Västerås idag blir det till att följa den femte kvartsfinalen mellan Säve och Skövde som TV sänder. Och efter det blir det ju val av motståndare. Hm, hm, hm, hur ska man resonera där? Jag tror jag väljer att hålla på Skövde, de kan gått få "göra en Guif" och åka ner och sjunga sönder Partillebohallen. Sen får jag ta och heja på Lugi i den andra kvarten, 50% för att jag gillar underdogs, 25% för att jag sagt hela året att Ystad kommer börja tappa snart och 25% för att jag inte vill se Seifert spela mer i år.


Vilka ska Guif välja sen då? Där blir det lite problem. Om Lugi vinner, då får Säve inte vinna men om Ystad vinner då spelar Säve-Skövde mindre roll för mig. Om nu Sävehof går vidare så vill jag nämligen möta dem i semi av två skäl: 1, Jag tror Guif har en större chans att vinna 3 hemmamatcher än en final nere i Malmö mot dem. 2, Det skulle bli den "moraliska finalen" och ett avgörande över 5 matcher känns som en bra känga till vi-måste-ha-det-mindre-sportsliga-upplägget-med-bara-en-final-för-att-få-mediaexponering-tänket. Sen är det så att jag åker hellre ut i Semi än förlorar en final, för visst blir det samma Europacup ändå, i form av Elitseriesegrare?


Nej, ibland är det inte lätt att veta vilka man ska heja på, tur man inte spelar själv utan bara kan sitta och få det serverat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0