Ett lite mer nyanserat inlägg...

Okej, det förra inlägget efter första matchen kanske var lite väl gnälligt mot domarparet, det kan jag hålla med om. Samtidigt undrar jag om några domare nån gång fått så mycket burop i Sporthallen på väg in till andra halvlek. Men nog om det, idag tänkte jag lägga lite fokus på Malmö istället.


Malmö kom till Eskilstuna och lekte Alingsås, i alla fall framåt. Det är precis så man ska göra, dra ner på tempot, ha långa anfall, avsluta tydligt och bestämt så att laget kan löpa hem disciplinerat. Guif får 6 avslut på direkt kontring och 2 avslut i andrafas. Malmö har 5 och 3 i samma statistik, totalt samma alltså. Där får man ju säga att Malmö lyckats, speciellt som jag tror att många kontringar för Guif kom i första halvlek och sen var det inte så mycket mer med det.


Om man sen tittar på de båda lagens spelarstatistik så kan man fundera lite. Jag läste högt för frugan efter matchen: "OJ! Åke 1 av 4, Aren 5 av 14, Helge 4 av 12, Zacke 4 av 13". Kommentaren jag fick tillbaka var: "Hur kunde vi vinna matchen?" Jag minns inte vad jag svarade men det var en bra fråga och kikar man vidare i statistiken så hittar jag svaret. DP sätter 6 av 9 från sin kant och Tholin sätter 7 av 8 från sin. Blank sätter sitt enda avslut och Oldberg har 3 av 5 men hans mål kom i exakt rätt tid! En koll på spelarna i Malmö visar att de faktiskt hade rätt bra skottprocent, i alla falla jämfört med ett för dagen oväntat svagt Guif. (25 räddningar på Stephen Nielsen i Guifkläder är ju även något att ta hänsyn till). Nej, den stora skillnaden i matchen som jag ser det hittar vi i lagstatistiken.


Där ser vi att Malmö hade 20 tekniska fel att jämföra med Guifs 13. Slår man ut det på anfallen så blir det 26 %, alltså var fjärde Malmöanfall slutar med ett tekniskt fel. Där har vi nog skillnaden! För medan Malmö drog ner på tempot i anfallen och sen tog ett bra kantavslut så gnuggade Guif på i försvaret och det var inte varje gång som Malmö lyckades i sitt anfall. Guif visade bra tålamod i sitt försvar. Blank korrigerade och styrde upp sina lagkamrater, ibland eldade han på de andra, ibland kylde han ner dem. Där bakom stod sen Hallberg och gjorde räddning efter räddning, bland annat så släppte han ju inte in något första 5 i förlängningen.


Så. hur sammanfattar vi då matchen när vi blickar fram mot nästa. Guif spelar inte sitt bästa spel men vinner ändå, starkt! Malmö kommer få problem utan Mirsad Psccikoza om han nu inte kan spela mer. Om även Richard Eriksson inte får spela mer så kommer de få problem. Några varningar till Guif dock:

* Mattias Thynell kommer göra fler mål nästa match, likaså Rasmus Skram som missade oväntat mycket.

* Stephen Nielsen i målet kan mycket väl göra en lika bra eller till och med bättre match, denna gång i sina egna kläder!

* Malmö har hemmaplan nästa match.


Eller, glöm det där med hemmaplan, fråga bara Ystad, Alingsås och Sävehof. Pang, tjoff, boom så var hemmafördelen man skaffat sig under 32 matcher i grundserien borta. Skönt att ha fördelen kvar när det bär ner till Malmö imorgon. Galet lång dag för övrigt, samling 6:30 och som min bloggande vän Jarmo sa: "Då är man väl hemma igen på tisdag typ"....

Kommentarer
Postat av: Sten

Men vi törs ju inte trycka i kontringarna längre.

Tholin är ju i guldläge varje kontring, men så fort vi kommer över mittlinjen, så stoppar vi. Så väldans tveksamt självförtroende så det finns inte.



Vi måste våga trycka i kontringarna. Fullt ut.



Och varför börjar vi alltid våra matcher med att gömma Zacke nere i hörnet.



Danne är ju lika 100-%ig som Åslund var i "struten".



Och så en uppmaning till publiken:

- Go crazy, hela matchen. Det är SLUTSPEL och vi SKA till Malmö i Maj.

2012-03-31 @ 19:21:30
Postat av: Röda Bloggen

Hm, jag håller inte riktig med dig att vi inte vågar trycka, det beror väldigt mycket på motståndet. När vi mötte Malmö nu och AHK sist så gör verkligen allt för att inte bli kontrade på, då är det svårare. Jämför med när vi möter Aranäs och RNL, de vill trycka och är inte alls lika noggranna i hemlöpen, då blir det ju vinst varje gång att trycka!



Sen med att sätta Zacke längst ut eller inte, personligen tycker jag det har med försvaret att göra. Att spela DP som etta bakåt och Zacke som två känns inte optimalt, Zacke är bra på mycket men bättre tvåor bakåt det har vi! Om man dock spelar 4-2 eller 3-3 då tycker jag gott att båda kan vara på planen bakåt. Sen ska man inte glömma att om man vill byta DP anfall/försvar så får han hemskt långt till bänken ena halvleken i matchen.



Kul med någon som kommer med synpunkter, även om vi kanske inte alltid är helt överens :)



Din uppmaning till publiken är dock helt klockren, där har jag inget att anmärka på :D

2012-03-31 @ 20:10:36
Postat av: Madde

Malmö har gjort sin läxa bra! Inte tillåta kontringar och bra hemspring. Sen täcker de Arens skott bra. Önskar bara att guif skulle hjälpa Aren och bygga upp spelet så att han slipper skjuta i blocket(är ju inga smågrabbar i försvaret) Andra lag vet ju att uppsstält amspek så kabmn de

2012-04-01 @ 01:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0