Varning för Lugi

Lugi med lugg

En bild med lugg i! Axnér, sevärd tränare i Lugi.


Okej, det börjrar dra ihop sig. 5 matcher kvar att spela för Guif som är 4 vinster från att ta en historisk serieseger. Det matcher som återstår är dessa:

Eskilstuna Guif - Lugi HF

Ystads IF - Eskilstuna Guif

Eskilstuna Guif - HK Aranäs

HK Drott Halmstad - Eskilstuna Guif

Eskilstuna Guif - HK Malmö

Jag säger att om vi vinner idag så bör vi klara ta 3 av 4 på resten. Förlorar vi idag så blir det svårare även om det kan gå med förlust både idag och mot Ystad på tisdag men då får hoppet stå till att Skövde slår Ystad om lite drygt en vecka. En annan faktor är att om Guif besegrar Lugi idag så kommer de vara 3 poäng efter den sista slutspelsplatsen, det kan längre fram innebära att Guifs match mot Drott som nu ligger på 8:e plats inte betyder så mycket för Drott.

Jaja, det kan spekuleras hur mycket som helst hit och dit men jag måste ändå varna för Lugi. De har verkligen allt att spela för. Även om de kommer få höra mycket om de inte tar sig till slutspel så är det inte denna match Lundaborna kommer hänga dem för. Visst borde de vara med högre upp i tabellen, det trodde jag och många med mig. Sierskan på Sörmlandsradion (Jarmo) tippar att tränarna får sparken och det känns inte helt osannolikt. Speciellt inte efter vad som hände med Kristianstad, det blir snart rena hockeyligan över handbollen! Men, i denna match kan de ändå spela avslappnat och det är alltid läskigt. Sen blir det ju förmodligen inte samma tryck i hallen eftersom SVT har gått in och hittat på att 15:30 är en bra tid att sända handboll.

Kul där, Guif får inga mer pengar för att matchen sänds, det blir förmodligen riktigt lite folk på plats samtidigt som Lugi ges en bättre chans att vinna. En så kallad "lose-lose situation" som inte riktigt faller mig i smaken, speciellt inte i detta läge av säsongen. Vi får väl se hur många som kommer, handboll ska upplevas live men jag förstår ändå de som inte vill komma tidigt för att få stå på en bra plats när man istället kan se klart vasaloppet i god tid och fortsätta sitta orakad i soffan framför TV:n. Med det sagt kommer jag nog ändå bua när publiksiffran läses upp, inte för de som är där utan för att kommentatorerna kan sitta i TV och säga "och här buas det när det ändå är fler folk än de flesta andra lag i Elitserien har, vilken handbollsstad".

Om jag ändå ska puffa för något mervärde att gå på dagens match istället för att sitta hemma så måste jag säga att Lugi har nog Elitseriens mest underhållande tränarpar. Det snackas om att "sticka ut hakan", att "ta plats" och att "synas" för handbollens skull, dessa två herrar fixar det galant. Eller galet kanske är rätt ord...

Idag hoppas vi även att damerna vinner sin mycket viktiga match borta mot Skara med start 14:00 och att vi får höra speakern läsa upp vinstresultatet samtidigt som herrarna leder i början av matchen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0