Borta bra men hemma bäst

HjärtaSå har det varit under semifinalseriens gång mellan Guif och IFK. Båda lagen har gjort bra matcher på bortaplan men hemmalaget har till slut dragit det längsta strået. Jag tror att det blir likadant ikväll, jämnt, ovisst, nervöst men till sist står hemmalaget där som segrare.


Faktum är att inget lag har vunnit både första och andra halvlek i någon av matcherna, faktiskt inte ens under de två matcherna i grundserien. Bara det i sig måste vara något unikt och det om något visar väl hur jämnt det är mellan dessa två lag.

Trots det är Svenska Spel väldigt säkra på Guif och sätter oddset 1,45 - 4,30 - 3,05 vilket känns lite väl. Den enda som gillar det är väl en bitter finne. Jag blir faktiskt förvånad att de tycker att det är så pass säkert, det ska ju faktiskt spelas om det också, inte bara tittas på papper!

Jag valde mellan att sätta "hemma bäst" eller "hemma fest" som avslut på rubriken. Hemma bäst kändes bättre för jag tror inte det kommer bli nån fest, inte förrän efter matchen alltså, då kommer Guif och vi i hallen få fira ordentligt. Men under matchen lär det inte bli nån handbollsfest, det lär inte bli skönspel, det lär inte bli så värst mycket lirande. Nej, det kommer bli kamp, krigande, hjärta och hårt jobb som avgör. Därför väljer jag en riktig krigare som matchens bästa spelare idag: Matte Tholin!

Däremot så hoppas jag på en fest på läktaren under matchen. Det har varit härliga supportrar runt alla matcherna och jag har kunnat stå och snacka med IFK:are både före, under och efter alla matcher utan att det har varit något som helst osämja. Däremot blev jag mycket besviken på IFK-klacken förra matchen. Att de buar åt Zacke har jag inget emot, att visa missnöje mot en viss spelare är i mitt tycke helt okej så länge det kommer just med buande och inte ramsor om att mammor är horor... Att någon sen skulle ha spottat på Zacke lägger jag under kategorien "enskilda individers dumhet". MEN, att hetsa mot en liggande Haukur, DÄR går min gräns. Jag hade kunna ha någon form av förståelse om det var mot en spelare de "hade något otalt med", någon som gjort något fult eller pratat med någon i IFK (man får tydligen inte det). Men Haukur? En rödhårig liten kille som bara spelar framåt och aldrig delar ut fula smällar, då blir det bara löjligt. Haukur är inte spelaren som ligger kvar om han inte har ont. När han bröt båtbenet märkte han det inte förrän han kom hem, "det gör lite ont när det skumpar i bussen" var hans kommentar. Jag hoppas att vi slipper se och höra sånt idag!

Sen vet man ju inte hur publiken i Sporthallen reagerar på Claus. Å andra sidan är det ju svårt att bua ut en spelare som inte brukar ha bollen, killen spelar ju mest försvar, det i kombination med vad som hände i första matchen kanske säger lite om hans talang... (Ja, jag är ironisk, jag försöker bara balansera upp de anonyma internetkommentarer som säger "domarna var så dåliga i semi 1, tar rött för att Zacke springer in i Claus armbåge...")

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0