Det var det

Så, det var det, handbollssäsongen tog slut i semifinal. Nej, jag är inte bitter. Nej, jag har inte surat till nu. Faktum är att solen gick upp igen redan i måndags och framtiden ser fortfarande ljus ut för Guif!


Det hade känns tyngre att förlora om jag vetat att Robin, Zacke och Tholin inte är kvar nästa år. Nu ser det dock väldigt ljust ut för nästa säsong, redan nu! Däremot försvinner ju Aren. Jag undrar hur han kände sig i slutet av matchen. Jag vet att han gillar sådana lägen men kan man med två sekunder kvar på klocka undvika att tänka "om jag missar detta, blir det mitt sista skott i Guif och i Sporthallen". Men å andra sidan, det är väl det som är tjusningen med sport, att allt ställs på sin spets till slut.


Det var verkligen jämna matcher. Inget lag vann båda halvlekarna i någon av matcherna och det var inte förrän i slutet som matcherna avgjordes. Verkligen en fantastisk seger för handbollen ur ett mediaperspektiv. Utan att ha på fötterna så kan jag inte komma på att någon semifinalserie har lockat mer publik någonsin tidigare i svensk klubblagshandboll. Det blev verkligen "publikmatcher" som Krille så träffande sa innan det började. Sen är det även ett bra betyg till handbollen i Sverige att seriesegrarna inte enkelt går till final, vi vill ha en jämn serie och inte något liknande spansk fotboll...


Vad är det då till slut som avgör? Ja, små marginaler är det ju uppenbarligen över hela matchserien. Två saker sticker dock ut för mig som avgörande:

1. Skadorna. Okej, Kristianstad hade väl också nån på skadelistan men för Guif var det lite väl mycket. Även om Zacke och Haukur var tillbaka till de sista matcherna så har det varit mycket skador under året. Att det till slut tar ut sin rätt (semifinalen var Guif:s 46:e tävlingsmatch denna säsong) är inte så konstigt. Det har slitits hårt på andra spelare. Helge som gör sin första säsong har fått ta massor med ansvar, Åke likaså, jag tycker de har gjort det bra och ingen skugga ska falla på dem men ökad speltid sliter på kroppen. Man klarar det till en viss gräns men inte hur länge som helst!

2. Spelet. Jag vill inte ta ifrån Kristianstad något men med tanke på sitt spelarmaterial så spelar de just efter det. Det gör ifs alla lag såklart men det blir uppenbart i IFK:s fall. Jag säger inte att de spelar ett tråkigt spel men de är grymt skickliga på att hålla i bollen länge, ofta vänta på att handen kommer upp men ändå göra mål till slut, ofta på skytte utifrån. De spelar lite som Alingsås oftast gör i Eskilstuna. Det är inte alls lika underhållande som Guif, men det är precis vad som behövs för att vinnna. Vinna är det som räknas men visst är det mer underhållande att se Guif göra mål 7 sekunder (med avkast å allt) efter IFK gjort det på ett anfall som varade 1 minut. Men, flest mål vinner och alla lag spelar efter sina förutsättningar!


Avslutningsvis kan jag bara gratulera IFK till finalplatsen och jag hoppas de fyller Malmö med holländare och vinner mot de gulsvarta. Inte så mycket för att jag unnar spelarna i Kristianstad att vinna, det känns som det kvittar där mellan de två finallagen. Däremot unnar jag deras supportar. Fast det är sjukt långt mellan oss i mil så känns det helt fantastiskt efter dessa täta möten. Att kunna snacka före, under och efter matcherna och le och krama om varandra efter vinst/förlust är verkligen vad handbollen behöver.


Framtiden ser ljus ut för Guif, svensk handboll och supporterkultur!

Pippi


Kommentarer
Postat av: Jaga

Hej och tack för en bra blogg!

Jag har följt GUIF i många år men är inte någon handbollsexpert och har inte större insyn i GUIF som förening eller lag men eftersom du och dina läsare säkert kan bidra med detta så tänkte jag passa på att ställa några frågor.



1. Är verkligen alla så loja/smånöjda med säsongen som det verkar i media? Förra året var målet guld och vi förlorade med 30 mål i finalen mot ett lag som trots allt inte är så mycket bättre. Detta år har vi återigen guld som målsättning och åker ut i semifinal mot ett lag som kommer på 5:e plats och som på sin höjd har 2-3 spelare som skulle platsa i GUIF.



2. Det finns inte en rad av negativ kritik eller analys i Eskilstuna kuriren, så har det alltid varit och det känns ännu mer påtagligt nu när Folket mer eller mindre går under. Hur kommer det sig tror ni?



3. Vi räcker inte till detta år, vi förlorar Aren men söker inte förstärka laget. Det är i varje fall det intryck jag fått. Om det handlar om ekonomi så förstår jag men då är det bättre att tala om det än att ge skenet av att ett behov av förstärkning inte finns. Vet ni hur det ligger till där?



4. Varför fick LMM totalt dominera semifinalserien utan att bli punktad? Jag är inte ett fan av punktning men det är dyrt att missa final mot ett svagare lag på grund av principer. Kristianstad punktar Aren i match 2 och vinner på det och i match 5 vinner de pga en dubbelpunkt. Är det någon som kan bidra med upplysningar när det gäller detta?



5. Varför jagar inte GUIF en mittnia? Jag gillar Haukur, hans inställning och hans glädje men han är inte ett offensivt hot och har alldeles för många tekniska fel. Freiman är inte mogen uppgiften ännu även om han säkert kommer att bli väldigt bra och Hammar har flyttats ner på V6 där han kan glömma speltid.



6. Jag anser inte att det är dåligt att nå semifinal jag har sett GUIF kämpa i kval för att hålla sig kvar i elitserien och jag tyckte det var en bragd när GUIF pressande Hammarby till 5 matcher i kvartsfinalen 2008 och bara förlorade 5:e avgörande med 1 boll. Men resultat måste bedömas i förhållande till resurser och uppsatta mål och nu har vi missat vår målsättning 2 år i rad men verkar ändå nöjda och inte så intresserade av att förstärka. Vad tycker ni?



Jag vill avslutningsvis påpeka att jag varit GUIFare länge och kommer ha mitt abonnemang nästa år också, för övrigt för 16:e året i rad. Med dessa rader vill jag bara förtydliga att jag är engagerad, nyfiken och bara intresserad av GUIF:s bästa.



Med förhoppning om en informativ, lugn och trevlig diskussion.

2012-05-09 @ 15:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0